Bye Bye Elbe - Reisverslag uit Zicherie, Duitsland van Ben en John Kardol - WaarBenJij.nu Bye Bye Elbe - Reisverslag uit Zicherie, Duitsland van Ben en John Kardol - WaarBenJij.nu

Bye Bye Elbe

Blijf op de hoogte en volg Ben en John

10 April 2015 | Duitsland, Zicherie

Na nog weer twee pondjes over de Elbe, zijn we definitief weer im Innenland. Die duitsers moeten destijds stevige voertuigen gehad hebben. Over die betonstrookjes, waarvan er hier en daar nog wat zijn blijven liggen, is het knap beroerd fietsen. Het heerlijke weer heeft het mogelijk gemaakt dat we vandaag 148km gefietst hebben. Dat ondanks nogmaals een aanlopende rem bij pa en een haperend schoakelapparoatie oftewel achterderailleur bij mij. Het eerste probleem openbaarde zich gelukkig snel door wat gepiep in het vooronder. Het tweede was de schuld van een zakkende stuurtas. Door al dat gerammel is de stuurtas wat naar beneden gezakt en drukte daardoor op de schakelhendel kabel. Allemaal snel op te lossen gelukkig. Wat het ijzeren gordijn betreft, moet je echt zoeken naar restanten. De route leidt je er goed aanlangs, en het boekje van pa verklaard het een en ander. Een stuk of tien grens/wachttoren hebben we gezien en wat Mahn/Gedenkmalen herinneren nog aan die vreselijke tijd. Bij het pondje Schnackenburg was een triest verhaal te lezen over een jongeman die in augustus 1974 overvaren werd door een DDR boot, omdat hij weigerde naar de DDR kust terug te zwemmen. Vreselijk. De soldaten die dat geflikt hadden zijn niet eens veroordeelt na de val van de muur. Gelukkig weet je tegenwoordig niet meer of je nou aan de oost of westzijde fietst. Zo, nog even checken of ze nog bier in de bar hebben en dan weer lekker snurken.

• 10 April 2015 - 22:57

Jan-Thijs:

Toppers!! Ik vindt dat jullie als krasse knarren een wereld prestatie neerzetten. Een biertje hebben jullie zeker wel verdient. En als ik jullie was zou ik niet zo snel fietsen omdat je dan wel heel snel op het eindpunt beland.
    Geniet ervan!

GR JTS

• 11 April 2015 - 15:27

Cor Romkes:

Hoy Ben & Jhon.
    Alweer bijna een week onderweg en al veel gezien en beleefd!
    Vanaf nu wat rustig aan jongens . Jullie hebben toch alle tied !
    Gr cor

• 11 April 2015 - 17:38

Ton Bosch:

Hallo gordijn reizigers jullie leveren alweer een mooie prestatie , knap hoor en nog veel plezier
    en een goede reis en een behouden thuiskomst groeten Ton.