Brocken - Reisverslag uit Elend, Duitsland van Ben en John Kardol - WaarBenJij.nu Brocken - Reisverslag uit Elend, Duitsland van Ben en John Kardol - WaarBenJij.nu

Brocken

Blijf op de hoogte en volg Ben en John

12 April 2015 | Duitsland, Elend

Het was te verwachten, en we hebben hem gekregen. Een klim van jewelste van Bad Ilsenburg naar Drei Annen Hohne. Nadat we vandaag eerst 70km over onverhard en betonplaten hadden gehobbeld, ging het na Bad Ilsenburg eerst langzaam maar daarna steil omhoog. Ook de beklimming was een bospad trouwens. Mag er niet aan denken om die rit te doen bij regen. We zijn tot zo'n 650 meter geklommen. Waarschijnlijk het hoogste punt deze reis. De Iron Curtain Trail is echt een trail, een spoor, integenstelling tot wat ik dacht: een mooi fietspad. Zeker de helft van het spoor is niet geasfalteerd. Bospaadjes, kinderkopjes groot en klein, beton platen in allerlei soorten en maten komen we over. Naast een volle bidon en een gesmeerde ketting ben je hier ook nodig: echt een stevige fiets, goeie brede banden, zadelhard zijn en goeie polsen. Zowel fiets als mens worden op de proef gesteld. De schrijver van de route pleit ook voor verbetering. Deze route heeft het wel in zich om populair te worden, zeker het stuk in Duitsland. Je blijft je verbazen wat ze allemaal uitgespookt hebben hier en wat ze allemaal nog van plan waren. Tot en met gammastraling en microgolven aan toe. Alleen al bij de grensovergang Marienborn waren 2000 mensen betrokken in de 'glorietijd'. Nu eerst maar weer lekker pitten en morgen vroeg weer op.

• 13 April 2015 - 07:30

Hans:

Fietsers,
    Het gordijn open, blik op oneindig en niks aantrekken van die geweldige beton beton beton paadjes, respect. Indrukwekkend en onvoorstelbaar lijkt het mij ook, een complete staat als gevangenis, wat een gekken en waarom? Goed dat er nu gefietst kan worden, alhoewel.... De Brocken moet 's morgens vroeg ook heel mooi zijn, als de mist er omheen hangt, maar ja dan moet je er nog een keer bovenop. Veel plezier nog verder en geniet van de Harz.
    Groetn uut Coevern,
    Hans

• 13 April 2015 - 11:16

Gert:

Even het weekend niet online gekekeen maar zie dat jullie nog steeds voortvarend gaan. Al lijkt het mij niet motiverend om langs een groot stuk beton te fietsen. Ik wens jullie deze week nog heel veel mooi weer zodat je extra kunt genieten van de fietstocht.